.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اصناف ، دفاع مقدس و مقابله با تحریم ها
محسن کاکویی
اصناف ، دفاع مقدس و مقابله با تحریم ها



مقدمه :
در علم اقتصاد ، بازار و اصناف به مثابه قلب اقتصادی جامعه شناخته می شوند . و از گذشته تاکنون اصناف و بازرگانان در بستر تحولات جامعه ما نقش و کارکرد گسترده و در عین حال موثری در حوزه های مختلف داشته اند .

سیر تکمیلی حضور اصناف و بازرگانان در تحولات پنجاه ساله کشور :
نگاهی گذرا به سیر تحولات اساسی کشور، به وضوع نقش بازاریان و اصناف و تشکل های صنفی بازار را چه از بعد سیاسی ، اجتماعی و چه از بعد اقتصادی و بازرگانی آشکار می سازد . وقوع انقلاب مشروطه و تحولاتی که در آن دوره اتفاق افتاد و تداوم آن تا انقلاب اسلامی ، نمود بارزی از نقش تاریخ ساز و متأثر این قشر خدوم جامعه بوده است .

نقش اصناف و بازرگانان در هشت سال دفاع مقدس :
عملکرد مثبت و تحسین برانگیز بازاریان و اصناف در ایجاد نظم و ثبات و برقراری امنیت اقتصادی و جلب اعتماد اجتماعی بعد از انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی و خصوصاً در دوران هشت سال دفاع مقدس نه برکسی پوشیده مانده و نه از یاد کسی رفته است . خصوصاً حمایتهای مادی ، معنوی و جسمی تک ، تک اعضاء خانواده بزرگ اصناف در طول دوران جنگ تحمیلی نشان بارزی از حضور اصناف ، بازرگانان و بازاریانی معتمد و متعهد در کشور می باشد . بطوریکه این قشر انقلابی حدود 7 هزار شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است . این قشر زحمتکش نشان داد در راه حفظ دین خدا و کشور خود از هرگونه کمکی ( چه مالی باشد ، چه جانی ) دریغ نخواهند کرد.

حضور اصناف و بازاریان در خنثی سازی فشارهای اقتصادی بین المللی و تحریم ها اقتصادی :
در بستر تاریخ کشور از دوران قبل از انقلاب تاکنون در میان این قشر ( اصناف و بازاریان ) چهره های موثری بوده اند که با حمایت های مادی و معنوی خود ، لوازمی را فراهم آوردند که انقلاب اسلامی بتواند در دو عرصه داخلی و خارجی موفقیت های بزرگی کسب نماید و این گروه خدمتگزار آحاد جامعه، در سخت ترین شرایط اقتصادی حامی دولت و مردم بوده اند و در شرایطی که کشور همزمان درگیر جنگ تحمیلی و تحریم های بین المللی بوده است ، این اصناف و بازاریان بوده اند که با اخلاق ارزشی، روحیه انقلابی و منش اسلامی خود چالشهای پیچیده در طول جنگ تحمیلی را مدیریت کرده اند و همسو با سیاستهای دولت و اجرای آنها نه تنها نظم و انضباط بازرگانی در سطح واحد های خرد اقتصادی را با رعایت اخلاق حرفه ای و انصاف در بازار متعادل نموده اند ، بلکه بخش اعظمی از نیروهای دفاعی و مایحتاج عمومی موردنیاز جبهه نبرد را نیز تهیه وتدارک دیده اند که این موفقیت آنها مرهون ولایت پذیری و رعایت اخلاق اسلامی و ارزشهای دینی در بین اصناف و بازاریان بوده و هست . نقش اصناف در پشتیبانی و تدارکات جبهه ها در هشت سال دفاع مقدس بی بدیل و ستودنی بوده و هیچ گاه از خاطره ملت بزرگ ایران محو شدنی نیست .
در حال حاضر نیز انتظار می رود بازاریان و اصناف همچون گذشته نقش کلیدی و تاثیرگذار خود را در جامعه حفظ نموده و آنرا احیاء نمایند . فشارهای بین المللی و تحریم های اقتصادی ایجاب می نماید این سرمایه های اجتماعی کشور ، در مقابله با این دسیسه ها و نیرنگها به بسیج خود بپردازد و با ارتقاء فرهنگ مشارکت و اعتماد و پیروی از الگوهای فرهنگ اسلامی و مذهبی و رعایت اخلاق و انصاف و قانون پذیری ، توجه بیشتر به تهیه و توزیع کالاهای تولید ملی و بومی و تبلیغ آنها و نهی به مصرف کالاهای زائد و غیرضرور خارجی همچون گذشته نیرنگهای اقتصادی و تحریم های خارجی رابی اثر نموده و از آن بعنوان فرصتی برای تولید ، اقتصاد و بازرگانی کشور بهره برداری بهینه ای نمایند .
بیش از 30 سال است که کشور عزیزمان تحت تحریم های مختلف آمریکا و غرب قرار دارد که بلطف الهی و مدد آحاد مردم صبور و راست قامت کشورمان نه تنها تحریم های اعمال شده نتیجه ای را برای دشمنان ایران اسلامی نداشته ، بلکه با همت و پشتکار مردان و زنان با غیرتش، کشورمان به پیشرفت های خوبی نائل شده است . در شرایط فعلی نیز با آمادگی هایی که درسطح اصناف سراغ داریم وهمچنین با هماهنگی و تعامل خوبی که بین مجموعه بازرگانی و اصناف وجود دارد،مطمئنا این مرحله از تحریم ها نیز تاثیری بر وضعیت اقتصادی و بازرگانی کشور نخواهد داشت . انشاالله

محسن کاکویی – مدرس دانشگاه


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.063 seconds.